Minder journalisten weg bij regionale dagbladen HMC

Minder journalisten weg bij regionale dagbladen HMC
© Foto Luc Daelemans
Marc Vangeel, CEO van TMG.

TMG, het moederbedrijf van De Telegraaf en de regionale dagbladen van HMC - waaronder deze krant - gaat ongeveer 150 banen schrappen. Op de redactie van HMC verdwijnen 25 arbeidsplaatsen. Dat is minder dan eerder was aangekondigd. TMG streeft ernaar het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

Volgens Marc Vangeel, de nieuwe CEO van TMG wil het bedrijf focussen op de sterke merken als De Telegraaf, Metro, de regionale dagbladen en sterke digitale merken als Dumpert en Gaspedaal. Daarnaast wil TMG de beste in service worden en het huis op orde krijgen.

,,TMG heeft ongelofelijk veel potentie in huis. De Telegraaf is een geweldig sterk merk met ongeëvenaarde naamsbekendheid en bereik. Tel daarbij de regionale merken, het digitale portfolio én de stappen die we zetten om de beste in service en kwaliteit voor onze adverteerders en abonnees. Daarmee hebben we alles in huis om TMG weer back in business te krijgen.’’

TMG heeft een turbulente periode achter de rug. Naast de overnamestrijd tussen het Belgische Mediahuis en Talpa van John de Mol - die deze zomer in het voordeel van de Belgen werd beslecht- werd de vorige Raad van Bestuur geschorst.

Onder de nieuwe Raad van Bestuur focust het bedrijf zich op de kernactiviteiten. Zo verkocht TMG een meerderheidsbelang in Keesing, uitgever van puzzelboekjes waardoor het bedrijf weer de middelen kreeg om te investeren. Daarnaast werd Fashion Week verkocht.

Het is de bedoeling dat het bedrijf voor 2020 de plannen heeft gerealiseerd. Vangeel: ,,In de afgelopen jaren zijn de advertentie- en abonnementsinkomsten onder druk komen te staan en die moeten weer een stijgende lijn gaan vertonen.’’

Simpelweg advertenties verkopen, gaat wat Vangeel betreft niet ver genoeg. Het streven is om langetermijnsamenwerkingen op te bouwen met adverteerders. ,,En ook de consument moet gaan ervaren dat er veel beter naar zijn of haar wensen wordt geluisterd.’’

Door samen te werken met Mediahuis moet TMG synergievoordelen gaan benutten op het gebied van ICT, inkoop en drukwerk. Verder moet er een platte organisatie ontstaan en wordt de omvang van stafafdelingen teruggebracht. Op de redactie van de regionale dagbladen verdwijnen 25 journalistieke banen. Ook zal het aantal edities worden teruggebracht. Bij TMG werken nu circa 1360 mensen.

Michiel van den Busken, voorzitter van de ondernemingsraad van HMC, constateert dat er - in vergelijking met de plannen van de vorige Raad van Bestuur - veel meer naar de inhoud is gekeken. ,,Als het gaat om HMC wordt er ook wel degelijk geïnvesteerd. Zo komt er onder meer een nieuw digitaal platform. Daarnaast wordt er meer tijd geboden en worden mensen op een sympathieke manier naar ander werk begeleid. Maar het blijft een ingrijpende operatie.’’

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws