Noord-Holland kan als fietsprovincie een tandje bijzetten

Noord-Holland kan als fietsprovincie een tandje bijzetten
Terwijl de provincie Utrecht een verdubbeling van het fietsgebruik nastreeft in het woon-werkverkeer en Noord-Brabant dé fietsprovincie van Nederland wil zijn, blijft Noord-Holland achter qua fietsambities.

Dat moet veranderen vinden de Statenfracties van GroenLinks, PvdA en D66. Zij hielden daarom een fietssymposium in het provinciehuis in Haarlem.. ,,We willen van een passieve naar een actieve provincie’’, aldus Statenlid en mede-initiatiefnemer Servaz van Berkum (GroenLinks).

Zo zou de provincie een voorbeeld kunnen nemen aan Zuid-Holland waar men een ambitieus fietsbeleid heeft. ,,Zorg er voor dat je de lat hoog legt, het geld komt altijd wel’’, adviseerde de Zuid-Hollandse gedeputeerde Floor Vermeulen.

Fietsongelukken

Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie zijn, ook per fiets. Snelle fietsroutes, het oplossen van knelpunten en meer parkeerplekken voor fietsen bij stations, moeten hiervoor zorgen. Uiteindelijk wil die provincie 25 procent meer mensen op de fiets krijgen en 20 procent minder fietsongelukken.

Volgens strateeg en trendwatcher Johan Diepens moeten de overheden in Nederland ook een antwoord zien te vinden op de opkomst van supersnelle e-bikes (speed pedelecs) en andere nieuwe vervoersmiddelen. ,,Qua wetgeving lopen we in Nederland hopeloos achter de ontwikkelingen aan.’’ De overheden moeten wat hem betreft denken aan voertuigfamilies die op hetzelfde weggedeelte kunnen. ,,Je moet je bijvoorbeeld afvragen of cargobikes nu op het fietspad moeten of niet?’’

Hugo van der Steenhoven, adviseur duurzame mobiliteit, wees op het feit dat er nog veel winst valt te behalen ,,Er zijn heel veel mensen die niet fietsen. De meeste kinderen bewegen onvoldoende en 75 procent van de mensen gaat niet met de fiets naar het werk. Bovendien zijn we allemaal zittend werk gaan doen.’’ Hij vindt het vreemd dat meer werkgevers een financiële vergoeding geven aan werknemers die gebruik maken van het OV dan voor werknemers die met de fiets naar het werk gaan.’’

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws