Open dag Heineken smaakt naar meer

De drukte overtreft de verwachtingen. Zo’n drieduizend mensen nemen zaterdag een kijkje achter de schermen in de imposante brouwerij van Heineken in Zoeterwoude. ,,Ik ben trots dat mensen dit zo mooi vinden’’, zegt directeur Godfried Meijer.

De groene flesjes rinkelen op de transportband en ze ratelen door de vulcaroussel, die er 160.000 per uur aan kan. De hele fabriek van de grootste brouwer van Nederland is gevuld met geluid: gezoem, gebrom, geratel, gerinkel en geraas. Dus draagt het personeel doorgaans oordoppen. Maar niet op deze zaterdag, als ongeveer drieduizend mensen uit de omgeving op bezoek komen.

Al om kwart over negen staan mensen bij de parkeerplaats te wachten op de dubbeldekkers die hen naar de brouwerij moeten brengen. Terwijl de open dag toch echt pas om tien uur begint.

De eerste die de bezoekers tegenkomen, is brouwmeester Jean Dohmen. Een betere introductie kan Heineken zich niet wensen. ,,Brouwen is een passie, daar word je mee geboren’’, zegt de Limburger die in de Verenigde Staten werd opgeleid en van 1996 tot 2000 brouwmeester was bij Brand. ,,Heineken wilde hem daar weghalen, maar Dohmen zei ’nee’’’, vertelt persvoorlichter Hans Sjouke Koopal. ,,Toen heeft Heineken de brouwerij maar gekocht.’’

De kracht van het merk, zegt Dohmen, is de consistente smaak. ,,Ik drink het in elk land waar ik kom. Het moet overal hetzelfde smaken. Als ik in Japan mijn biertje drink, denk ik: Ja, ik ben weer thuis.’’

Directeur Meijer vindt de open dag ’waanzinnig’ en ’fantastisch’. Het is hem opgevallen, dat ook het personeel volop geniet van alle belangstelling. ,,Mensen die hier doordeweeks boos rondlopen, vertellen nu enthousiast over hun werk.’’ De open dag, zegt hij, is zeker voor herhaling vatbaar.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws