Recordaantal geluidsklachten over Schiphol

Recordaantal geluidsklachten over Schiphol
In 2017 leidde onderhoud aan de Kaagbaan tot een regen aan klachten. In 2014 was dat ook zo met de Polderbaan.

Een recordaantal van 8.450 mensen diende een recordaantal van 82.092 geluidsklachten over Schiphol in. Afwijkingen van de dagelijkse routes van vliegtuigen, vooral als gevolg van de sluiting van de Kaagbaan met tien weken, hebben daar fors aan bijgedragen.

Dat blijkt uit het jaarverslag van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Dit klachtenloket bestaat sinds 2007, maar niet eerder werden zoveel klachten ingediend.

Het vorige record (7446 melders) kwam uit 2014 toen de Polderbaan langdurig buiten gebruik was voor de Nucleaire Top in Nederland en groot onderhoud aan die baan. In 2016 waren er 5927 klagers en vorig jaar dus 8450 (42 procent meer).

Critici wijzen altijd op enkele veelklagers die duizenden klachten indienen. Maar in de vrijdag gepresenteerde cijfers zijn die veelklagers al weggefilterd. Veelklagers zijn bewoners die meer dan 500 klachten per jaar indienen.

Sinds enkele jaren kan dat niet meer met een computerprogramma dat na iedere vlucht aanslaat. Toch weerhoudt dat fanatiekelingen er niet van om klachten in te dienen.

Opvallend is dat de helft van de veelklager ver van de luchthaven af woont, waar de toestellen op enkele kilometers hoogte over komen.

Veelklagers

Die groep veelklagers groeide het afgelopen jaar van 35 naar 36. Opvallend is wel dat zij samen minder klaagden: het aantal meldingen daalde van 160.000 naar 130.000.

„We hebben in het verleden veel kritiek gehad op het feit dat we veelklagers buiten de cijfers houden. Wanneer we dat niet hadden gedaan en die daling bij de veelklagers hadden meegenomen in de totalen, dan zou je denken dat het afgelopen jaar minder is geklaagd door omwonenden. Het tegendeel is echter waar”, benadrukt de woordvoerder van BAS.

Dat de Kaagbaan tien weken buiten gebruik was voor een ingrijpende renovatie, leidde tot het vaker inzetten van de Aalsmeerbaan.

Ook werd de Zwanenburgerbaan vaker in zuidelijke richting gebruikt. Wanneer op zowel de Zwanenburgbaan als de Aalsmeerbaan wordt geland, moeten toestellen verder vanuit het zuiden aanvliegen.

Dat heeft tot gevolg dat vliegtuigen uit het oosten vanaf Lelystad vaker niet eerst over Pampus en dan naar het zuiden vliegen, maar een rechtstreekse route nemen. Dat leidt tot meer klachten uit het Gooi, Utrecht-West, Gouda en Nieuwkoop.

Genoeg

Na die werkzaamheden in het voorjaar kwam een drukke zomerperiode en herfst. Blijkbaar hadden veel mensen na een tijd wel genoeg van al die toestellen en dienden zij klachten in.

De Polderbaan werd het meest gebruikt voor landingen en de Kaagbaan voor starts. Feit is wel dat de Aalsmeerbaan steeds vaker als tweede start- of landingsbaan wordt gebruikt.

Tot slot stond er vaker een stevige wind uit het westen of oosten waardoor de Buitenveldertbaan vaker is ingezet.

Onderhoud

Dit jaar zal het aantal vluchten niet meer stijgen en staat ook geen groot langdurig onderhoud op het programma. Alleen de Polderbaan gaat er eind maart drie weken uit. De andere banen in de loop van het jaar steeds een week.

„We verwachten dan ook geen stijging van het aantal klachten dit jaar, wellicht juist een daling.”

Maar het valt niet uit te sluiten dat de vele stormen (vaker Buitenveldertbaan) en de voortdurende discussies over de toekomst van Lelystad en Schiphol omwonenden zullen aanzetten tot meer klachten. Ook is er nog steeds geen oplossing voor de nachtnadering op de Polderbaan.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws