Sprinters staan te lang stil op Leiden

Sprinters staan te lang stil op Leiden
Station Leiden
Sprinters die 11 of 14 minuten stilstaan op station Leiden. Aan die ellende moet volgens reizigersorganisaties in de dienstregeling voor volgend jaar een einde worden gemaakt.

Afgelopen december voerde de NS een compleet nieuwe dienstregeling in. Eind dit jaar worden slechts enkele aanpassingen gemaakt en daarop hebben de consumentenorganisaties nu gereageerd. De reizigersbelangen worden behartigd door Rover, ANWB, Unie KBO, Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond en de Consumentenbond.

In de voorgestelde dienstregeling wordt geen einde gemaakt aan de langdurige stilstand van sprinters op Leiden sinds dit jaar. Het gaat om de sprinters die vanaf Zwolle via Schiphol naar Den Haag rijden. Die staan in Leiden 11 of 14 minuten stil om aansluitingen op andere lijnen mogelijk te maken en te zorgen voor een kwartierdienst op Den Haag.

Aansluitingen

Die aansluitingen zijn prima, maar passagiers uit Nieuw-Vennep of Sassenheim zitten wel al die tijd te wachten op Leiden wanneer zij naar Den Haag Mariahoeve willen. Dat probleem kan worden opgelost wanneer de sprinter uit Hoorn in het vervolg doorrijdt naar Den Haag en niet die uit Zwolle.

Verder staat volgens de reizigersorganisaties de intercity Amsterdam-Haarlem naar Rotterdam te lang stil in Leiden.

Brussel

De consumentenorganisaties blijven ontevreden over de intercity naar Brussel. Twaalf van de zestien dagelijkse treinen gaan straks via de hogesnelheidslijn rijden en dat betekent tijdswinst. Alleen rijdt de trein tussen Antwerpen en Brussel nog steeds om via de luchthaven van Brussel en is daarmee op dat traject ongewenst langzaam.

Dat om de vier uur een trein niet vanuit Amsterdam maar uit Den Haag vertrekt is een politiek compromis waar de organisaties niet blij mee zijn. Voor Den Haag en omgeving is de vieruursdienst een doekje voor het bloeden, maar vanuit Amsterdam is het aantal passagiers veel groter. De NS wordt dan ook opgeroepen de capaciteit op deze lijn te vergroten.

De belangrijkste verandering in de dienstregeling 2018 is de invoering van het hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam-Sloterdijk en Eindhoven. Iedere tien minuten gaat daar een trein rijden. Dat levert snellere reistijden en meer zitplaatsen op. Een groot probleem met de nieuwe tien minutendienst is dat de sprinters in een kwartierdienst rijden. Bij vertragingen is de sprinter de sluitpost. Bovendien worden overstapmogelijkheden slechter. Als voorbeeld geven ze een sprinter die straks in Wormerveer vier minuten langer stilstaat voor een inhalende intercity.

Ook gaat vier keer per dag de Zaanlijnsprinter er 18 minuten langer over doen zodat de ICE naar Duitsland vijf minuten reistijd wint. „Bij de sprinterdienst gaat het om een veel grotere verlenging van de reistijd. Dat komt veel harder aan dan vijf minuten op een reis van twee uur voor ICE-reizigers.”

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws