TMG kondigt beursexit aan

TMG kondigt beursexit aan
© Foto ANP
Het hoofdkantoor van TMG

TMG, het moederbedrijf van dagblad De Telegraaf en de regionale kranten van Holland Media Combinatie - waaronder deze krant - gaat van de beurs. Mediahuis heeft 98,5 procent van de aandelen in zijn beheer en dat is ruim voldoende om deze stap te kunnen zetten.

Mediahuis, dat vorig jaar de overnamestrijd TMG won van Talpa - het bedrijf van John de Mol - heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het TMG van de beurs zou willen halen. Hiervoor moest het bedrijf wel 95 procent van de aandelen in zijn bezit hebben.

Lange tijd zag het er naar uit dat dit een moeilijk verhaal zou worden omdat Talpa 29 procent van de aandelen in handen had. Begin vorige maand bereikten Talpa en Mediahuis echter een deal waarbij Mediahuis de aandelen TMG in handen kreeg. Tegelijkertijd verkocht TMG zijn belang in Talpa Radio aan Talpa. Onlangs werd ook de 3,3 procent van de aandelen die in het bezit waren van de b.v. Cantor van Jan-Dirk Paarlberg overgenomen.

Bestuursvoorzitter Marc Vangeel en de financiële topman Koos Boot van TMG maakten donderdag het afscheid van de beurs bekend. Volgens Boot is bij Euronext het verzoek ingediend de noteringsovereenkomst tussen TMG en Euronext - en daarmee de beursnotering van de certificaten van aandelen - te beëindigen. Ook zal Mediahuis op korte termijn een uitkoopprocedure starten om zo ook de resterende aandelen te verkrijgen. De verwachting is dat TMG binnen vier weken van de beurs is.

Vangeel: ,,De beursexit biedt TMG rust en ruimte zodat we ons volledig kunnen richten op het uitvoeren van de toekomstplannen.’’ Het bedrijf hoeft straks niet meer te voldoen aan allerlei strenge beursregels. ,,We hoeven niet meer na te denken of iets beursgevoelig is of niet en kunnen nu meer tijd steken in de ontwikkeling van het bedrijf.’’

Volgens de bestuursvoorzitter zorgt een beursnotering ook voor een constante druk. ,,Mediabedrijven hebben er voordeel bij om niet beursgenoteerd te zijn. Je kunt bepaalde projecten langer volhouden zonder hier elk kwartaal over te hoeven communiceren. Het ontwikkelen van mediaproducten is toch eerder een marathon dan een korte sprint.’’

Gert Ysebaert, de topman van Mediahuis spreekt van ’een belangrijk moment’ voor Mediahuis. ,,Vanaf 2018 zal TMG volledig deel uitmaken van Mediahuis waardoor we ons voor de volle honderd procent kunnen richten op de verdere uitrol van het toekomstplan en de nieuwe koers voor TMG.’’

Eind vorig jaar kondigde TMG een nieuwe reorganisatie aan. Deze moet voor 2020 zijn afgerond. Bij het bedrijf verdwijnen 150 banen. Hierbij wordt het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk beperkt. Het bedrijf wil de focus leggen op de sterke merken als De Telegraaf, Metro, de regionale dagbladen en digitale merken als Dumpert en Gaspedaal. Naast de radioactiviteiten verkocht TMG ook een meerderheidsbelang in Keesing, de uitgever van puzzelboekjes.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws