Toeristen zijn hun bagage kwijt na stroomstoring Schiphol

Toeristen zijn hun bagage kwijt na stroomstoring Schiphol
De handgeschreven bagagelabels.

De chaos op luchthaven Schiphol na de stroomstoring heeft nog een vervelend staartje. Honderden mei-toeristen zijn ongewild slachtoffer geworden van een koffertombola. Hun bagage is sinds het chaotische vertrek van zondag kwijt. De bagage naar verschillende zonbestemmingen werd in de haast verwisseld.

Ed en Wanda Kemper uit Den Haag bijvoorbeeld gingen zondag een weekje op vakantie naar Rhodos.

Ze vlogen met Transavia. „Na ruim drie uur vertraging vertrokken we. Iedereen dacht het ergste achter de rug te hebben. Onze koffers zijn echter handmatig gelabeld en weggebracht. Bij aankomst waren ze verdwenen.”

Lees ook: Schiphol: zo’n 6000 reizigers op inhaalvlucht

Ruim twintig Rhodos-passagiers ondergingen, vertellen zij, hetzelfde lot. „Op de band zagen we wel veel bagage van reizigers naar Ibiza. De reisleiding kan nu niks voor ons doen. Onze koffers zijn al drie dagen spoorloos. Niemand weet waar ze zijn”, vertellen ze vanuit hun Griekse hotel. „We moeten afwachten en hopen het beste.”

Spullen

De reisverzekering dekt de schade, maar het echtpaar Kemper vindt dat ze daar nu weinig mee opschieten. „Er zit niets anders op dan zelf allerlei spullen kopen.”

Topman Gert De Caluwe van reisorganisatie Sunweb bevestigt dat er problemen zijn met de bagage. „We doen ons uiterste best om snelle oplossingen te vinden en toeristen te helpen.”

Lees ook: Steeds vaker storingen op Schiphol

Transavia zei dinsdagavond dat ’tientallen koffers’ nog niet bij de juiste passagiers zijn.

„Of ze zijn in de hectiek van zondag op Schiphol achtergebleven of per abuis in het verkeerde vliegtuig terechtgekomen. We hopen vandaag alles op orde te krijgen. Bijna altijd komt bagage weer terecht”, aldus de woordvoerster.

Ergernis

Een andere ergernis van gestrande reizigers is de moeite die ze moeten doen om tickets kosteloos om te boeken als ze buiten hun schuld de vlucht hebben gemist of als die is geannuleerd, zoals duizenden mensen op Schiphol meemaakten.

Lees ook: Chaos op Schiphol na storing bij inchecken, verkeer en treinen komen langzaam weer op gang [update, video]

„Wij wachtten met onze kinderen uren in een pendelbus op parkeerplaats P4, omdat niemand de vertrekhal in mocht. Hoewel onze KLM-vlucht naar Rome ook flink vertraagd was, konden we uiteindelijk toch niet meer onze bagage inchecken. Daardoor haalden we het vliegtuig niet”, zegt een gefrustreerde Birgit van der Laan uit Uithoorn.

Een vlucht later deze week is volgens haar geen optie, omdat ze vastzitten aan de schoolvakantie en de opgenomen vrije dagen. „Toen we onze Rome-reis wilden uitstellen naar eind augustus, moesten we ruim 500 euro bijbetalen aan wijzigingskosten en duurdere tickets. We hopen dat daar een oplossing voor komt.”

Attracties

De familie Van der Laan is ook al geld kwijt aan bestelde kaartjes voor attracties in Rome en de Airbnb-boeking.

Mevrouw Van der Laan heeft een brief geschreven aan KLM-topman Elbers. „We hopen op coulance wat betreft de tickets. Dit was toch een storing waar we niks aan konden doen.”

De KLM zegt gedupeerde reizigers zo veel mogelijk tegemoet te zullen komen.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws