Vliegtuigpassagier ziet gevaar niet met vr-bril op

Vliegtuigpassagier ziet gevaar niet met vr-bril op
© foto fred nieuwenhuis
De passagier met vr-bril heeft niet door dat de zuurstofmaskers naar beneden zijn gevallen.

Met een VR-bril op kun je lekker ontspannen een lange vliegreis maken. Alleen de veiligheid is nog een probleem. Die passagiers hebben niet door wanneer er een calamiteit is.

Het KLM-toestel schudt hevig heen en weer. Er is veel lawaai, overal flikkeren lampen, de zuurstofmaskers vallen al uit het plafond en de stewards en stewardessen schreeuwen instructies. Grote paniek aan boord. Maar veel passagiers met een virtual-realitybril op, gingen zo op in hun virtuele wereld dat ze totaal niet doorhadden dat er sprake was van een noodsituatie.

Gelukkig deed deze situatie zich niet voor tijdens een echte vlucht van KLM, maar alleen in de simulator. Op Schiphol-Oost heeft de maatschappij niet alleen simulatoren van cockpits voor de piloten, maar ook een cabine. Daar stapten onlangs veertig KLM-vrijwilligers en een bemanning naar binnen. De passagiers op deze vlucht kregen een VR-bril op en konden zo genieten van een tour over de luchthaven.

Eerst werd een gewone vlucht nagebootst. Dat leverde geen problemen op, al moest de bemanning wel meer moeite doen om contact te maken met de passagiers. Dat was ook het geval tijdens een vlucht met turbulentie. Maar wanneer tijdens de vlucht de luchtdruk wegvalt en de zuurstofmaskers naar beneden komen, is het wel zo prettig wanneer alle passagiers dat doorhebben en niet in hun virtuele wereld blijven.

Eten

Behalve veiligheid, is ook een goede service bieden lastig als passagiers een VR-bril op hebben. Dan gaat het om het serveren van een drankje en maaltijd. „Bij het ontwikkelen van VR-apps is het belangrijk hier rekening mee te houden”, is de conclusie van dit praktijkonderzoek dat KLM samen met het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum heeft gedaan.

Deze partijen deden dat onderzoek weer in opdracht van de Europese Unie. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen zijn al aan het experimenteren met VR-brillen aan boord. Als extra service of als nieuwe inkomstenbron in het geval de brillen worden verhuurd. Maar passagiers die zelf zo’n bril hebben, kunnen die natuurlijk ook meenemen aan boord en opzetten. Net zoals ze eigen koptelefoons gebruiken of films kijken op een iPad of smartphone.

Toekomst

Een vliegtuig vol passagiers met een VR-bril op, is nog toekomstmuziek. „Voor het spelen van spellen is er te weinig ruimte om je heen, dus zal het vooral gaan om films”, verwacht Job Heimerikx, directeur van Airfi. Dit bedrijf levert in 41 landen aan luchtvaartmaatschappijen systemen voor wifi en entertainment aan boord. Dan gaat het om muziek, films, spelletjes en kranten. „Wanneer we via dat systeem de VR-brillen aansturen, kunnen de piloten en het cabinepersoneel wel degelijk de film of game onderbreken voor een mededeling. Op die manier blijft het veilig.”

Passagiers die hun eigen bril meenemen, blijven een probleem. „Dat is dan de eigen verantwoordelijkheid van de passagier. Dat is ook het geval wanneer je oordoppen in je oren en een masker voor je ogen doet”, zegt Heimerikx. „De VR-bril wordt al aangeboden door enkele maatschappijen zoals Iberia, maar ik verwacht geen enorme stormloop. Het staat leuk voor een maatschappij om innovatief te zijn en mee te doen met een hype, maar een verdienmodel is het niet echt. Als je die brillen gaat verhuren moet je trolleys vol brillen meenemen, opletten dat ze niet gestolen worden en ze na afloop allemaal schoonmaken. Veel gedoe.”

Transavia heeft drie jaar geleden al een test met dergelijke brillen gedaan tijdens een vlucht naar Barcelona. Maar vooralsnog heeft Transavia geen plannen om de brillen aan boord te gaan verhuren, zo laat een woordvoerder weten.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws