Voor piloten is de maat vol: ’Schiphol is laks met veiligheid’

Voor piloten is de maat vol: ’Schiphol is laks met veiligheid’

Vijftig ernstige incidenten per jaar, zoals bijna-botsingen in de lucht en op de start- en landingsbanen. Plus een paar honderd ’luchtruimschendingen’. Schiphol is ondanks serieuze aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid hardleers. In een brandbrief aan de Tweede Kamer stelt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers dat de veiligheid sluitpost is.

Met serieuze waarschuwingen om de kans op ongelukken op en rond de luchthaven te verkleinen, wordt nauwelijks iets gedaan. De harde kritiek van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wordt gedeeld door de Omgevingsraad Schiphol.

In april sloeg de Onderzoeksraad voor Veiligheid al alarm. „Schiphol en ministerie leunen achterover en zijn vooral met zichzelf bezig”, zegt Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.

Kees van Ojik, bewonersleider in de Omgevingsraad Schiphol, bevestigt de groeiende vrees voor botsingen in de lucht en op banen. „Voor ons een breekpunt. We willen hier geen Bijlmer- en Tenerife-achtige toestanden. Den Haag moet ingrijpen.”

Schiphol zegt het negatieve beeld en de zorgen die de OVV heeft, niet te herkennen. „We nemen die aanbevelingen over. Dat hebben we ook aan de Onderzoeksraad laten weten”, benadrukt de zegsman. De luchthaven zegt te willen ’verbinden’ en ’regie’ te willen voeren via het overleg met KLM en LVNL. „We spreken elkaar aan de op de wederzijdse verantwoordelijkheden”, stelt een woordvoerder van de luchthaven.

Defensief

Hoge bronnen rondom de OVV melden dat de Schiphol-directie defensief met de opdracht omgaat om de veiligheid te verbeteren. Opvallend, omdat Schiphol na 2020 wil doorgroeien. Dat kan alleen als de veiligheid naar een hoger plan komt.

De vliegers hebben inmiddels de Tweede Kamer geïnformeerd over hun zorg, die woensdag besloten overleg voert over de veiligheid op de nationale luchthaven. „Het project vliegveiligheid wordt door veel partijen in de luchtvaart als voltooid beschouwd. Niks is minder waar”, benadrukt Van Doesburg.

Risico’s

„De luchtvaartinspectie ILT is zo ver uitgekleed dat je van hen als toezichthouder weinig meer mag verwachten. Schiphol en het ministerie zijn vooral met zichzelf bezig en met foute milieueffectrapportages. In het verleden is ons ook al gebleken dat er hoegenaamd niets met belangrijke OVV-rapporten wordt gedaan.”

Het gaat volgens de VNV vooral mis bij piloten die slechts een paar keer per jaar op Schiphol komen. „Dát brengt risico’s met zich mee op een drukke, ingewikkelde luchthaven’’, zegt voorzitter Arthur van den Hudding.

,,Op het Britse vliegveld Heathrow zijn bijvoorbeeld maar twee landingsbanen. Dat maakt het een stuk overzichtelijker.” In een brandbrief aan de Tweede Kamer stelt de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers dat de veiligheid op de luchthaven sluitpost is.

„Wat Schiphol anders maakt is het gebrek aan voorspelbaarheid”, zegt Van den Hudding, voorzitter van de VNV. „Terwijl dat nou juist de kern is van veilige luchtvaart.”

Scherp

Op Schiphol moeten piloten volgens Van den Hudding altijd extra scherp zijn. „De banen liggen in verschillende windrichtingen. Dat kan zorgen voor bijna-botsingen. Ik ken geen vliegveld ter wereld waar ze zoveel van baan wisselen. De politiek bepaalt die keuze, maar veiligheid zou leidend moeten zijn.”

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws