Vrije jongen in de lucht wil geen papiergeneuzel

Vrije jongen in de lucht wil geen papiergeneuzel

Hoe een bevlogen piloot door administratief geneuzel aan de grond kan raken. Dat beeld schept Amsterdammer Paul J. (61) donderdag graag voor de Haarlemse rechtbank. Maar die laat de vrije vogel er niet mee wegkomen.

Het gaat voor de piloot op die bewolkte 10e november 2015 mis bij het aanvliegen van vliegveld Lelystad. De politie op de grond noteert dat de piloot op een hoogte vliegt die hem onvoldoende zicht biedt op andere vliegtuigen.

Na de landing worden de papieren gecontroleerd. Daar is ook van alles mis mee, zo blijkt al snel. Zijn brevet blijkt verlopen en dat geldt ook voor de medische goedkeuring van de piloot.

Verder ontbreekt aan boord het vereiste vluchtjournaal, blijkt het vliegtuig geen verplicht bewijs van luchtwaardigheid - een soort apk - te hebben. En om het kringetje maar helemaal rond te maken: de piloot vliegt ook nog eens volledig onverzekerd.

Eeuwig gevecht

Hoofdschuddend hoort Paul J. alle beschuldigingen aan. ,,Administratief geneuzel’’, verzucht hij. Het is het eeuwige gevecht tussen de vrije jongens in de lucht en de regelfetisjisten op de grond, zal hij na afloop van de rechtszaak zeggen. De tien leden van de luchtvaartpolitie die zijn zitting met interesse hebben gevolgd, zullen die mening niet delen.

Paul J. heeft pas sinds 2010 zijn brevet voor de privéluchtvaart. Daarvoor was hij vooral actief als parachutist. Na het behalen van zijn brevet vliegt hij jaarlijks zo’n honderd uur.

Ga hem dus niet vertellen hoe het met veiligheid in de lucht zit en of hij die in gevaar heeft gebracht. Helemaal niet door een officier van justitie en een rechter die hij niet ’ter zake deskundig’ acht.

Total loss

Dat de papieren niet klopten valt volgens hem vooral het onderhoudsbedrijf aan te wrijven. Dat hij onverzekerd vloog ligt aan de verzekeraar, die zijn polis niet omzette nadat zijn vorige vliegtuig total loss was gevlogen.

Naar eigen zeggen niet door hemzelf maar door een bevriende instructeur die bij de landing door de assen zakte. Over de betaling van de schade loopt nog een procedure met de verzekeraar, die de piloot overigens een deurwaarder op zijn dak stuurde voor achterblijvende betalingen.

Door alle toestanden zit hij werkeloos met een uitkering thuis, is hij zijn vliegtuig kwijt en stapelen de schulden zich op. En hij zat al aan de grond nadat hij december 2014 op een verlaten vliegstrip in het Britse Norfolk door de politie werd aangehouden.

De tweede inzittende van de Cessna was de in Engeland meestgezochte drugstycoon Paul Scott. Toen had de piloot ook geen flauw vermoeden in overtreding te zijn met het invliegen van een crimineel.

De Haarlemse rechtbank toont uiteindelijk wel begrip voor de financiële afgrond waarin de Amsterdammer is gestort. De rechter legt hem liever werkstraf op dan de torenhoge boetes die het openbaar ministerie eist. In totaal 136 uur werken. En dan nog een boete van 200 euro.

Nadat de rechter is uitgesproken maakt Paul J. meteen bekend in hoger beroep te zullen gaan.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws