Winst Schiphol vrijwel gelijk bij stijgende kosten

Winst Schiphol vrijwel gelijk bij stijgende kosten

De Schiphol Group heeft over de eerste zes maanden een vrijwel zelfde winst geboekte als een jaar geleden: 115 miljoen euro. Wel zijn de lasten met 51 miljoen gestegen als gevolg van extra kosten om de groei van het aantal passagiers te vangen.

Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het bedrijf vanmorgen bekend maakte. Het aantal passagiers op Schiphol, waar het maximum aantal vliegtuigbewegingen van 500.000 tot 1 november 2020 is bereikt, liet met 5,5 procent een aanhoudende groei zien tot 34,0 miljoen passagiers. In de zomer is de groei afgezwakt.

De groei komt met name doordat luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen inzetten en door een hogere bezettingsgraad, want het aantal vliegtuigbewegingen steeg slechts met 1,1 procent naar 242.343. Het vrachtvolume laat een daling zien van 2,6 procent tot ruim 844 duizend ton omdat door een gebrek aan start- en landingsrechten minder vrachttoestellen Schiphol kunnen aandoen.

Stroomdip

Dankzij de extra operationele maatregelen is de drukke zomerperiode goed verlopen, stelt de luchthaven. Chaos was het wel op 29 april toen na een spanningsdip in het hoogspanningsnet van Tennet de luchthaven stil kwam te vallen, de terminal en zelfs de toegangswegen werden gesloten. TNO voert in opdracht van Schiphol onderzoek uit en hun tussentijdse bevindingen zijn opgepakt. Het onderzoek wordt binnenkort afgerond.

Dick Benschop, de nieuwe directeur van Royal Schiphol Group: „Bij de verdere ontwikkeling van Schiphol heeft veiligheid de hoogste prioriteit. In juli is het convenant getekend voor het Integraal Veiligheidsmanagement Systeem. Daarnaast hebben kwaliteit, innovatie en duurzaamheid onze hoogste aandacht. Door de snelle groei van de afgelopen jaren is het druk en krap in de terminal. Ik ben daarom blij dat de bouwprojecten zoals in Vertrek en Lounge 1 en de nieuwe pier in volle gang zijn.”

Investeringen

De investeringen in vaste activa bedroegen 232 miljoen euro tegen 207 miljoen over eerste helft vorig jaar. De voornaamste investeringen in het eerste halfjaar van 2018 waren de ontwikkeling van de nieuwe pier en terminal, de herontwikkeling van Vertrek en Lounge 1, de uitbreiding van de parkeergarage op P3 en nieuwe apparatuur voor het scannen van ruim- en handbagage.

Op 3 april is op Schiphol gestart met de herontwikkeling van Vertrek en Lounge 1, waarbij de securitycontrole, net zoals in Vertrek 2 en 3, plaats zal gaan vinden op een tussenverdieping. Hierdoor kunnen securitylanes flexibeler worden ingezet en wordt extra ruimte gecreëerd voor passagiers naar Schengenbestemmingen.

Lelystad

Ook is verder gewerkt op Lelystad, hoewel de opening opnieuw is uitgesteld. Schiphol rekent er nu op dat Lelystad in 2020 open kan. Het passagiersvolume op Eindhoven Airport is met 9,4 procent verder toegenomen tot bijna 3 miljoen passagiers en op Rotterdam The Hague Airport met 3,6 procent tot 882 duizend.

Slot blijft

Het aantal commerciële vliegtuigbewegingen op Schiphol is tot 1 november 2020 beperkt tot 500.000. Dit is vastgelegd in de Aldersakkoord. De limiet van 500.000 bewegingen is in het operationeel jaar 2017 al nagenoeg bereikt, en in de komende jaren is geen groei in vliegtuigbewegingen meer mogelijk. Schiphol zal zich houden aan de gemaakte afspraken en derhalve zal groei van passagiers alleen het gevolg zijn van de inzet van grotere vliegtuigen door luchtvaartmaatschappijen en/of hogere bezettingsgraden. Dat leidt over dit hele jaar nog wel tot een groei van vier tot vijf procent van het aantal passagiers. De totale winst over 2018 zal echter lager uitvallen omdat in tegenstelling tot in 2017, geen éénmalige opbrengsten worden verwacht.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws