Woede over verdwijnen vrachtvluchten

Woede over verdwijnen vrachtvluchten
© foto pr
Deze maatschappij gaat een deel van de vluchten naar Luik verplaatsen.

Zeker twintig procent van de vrachtvluchten gaat verdwijnen van Schiphol en daarmee gaan 1500 tot 2000 banen verloren. Dit tot woede van de vakbonden en de vrachtsector.

Die woede richt zich vooral op de prijsvechters en vakantievluchten. Deze maatschappijen weigerden deze week akkoord te gaan met een regeling waardoor de bestaande vrachtvluchten behouden konden worden. „Zij zijn voor hun eigen belang gegaan. Zij hopen door het wegvallen van vrachtvluchten zelf meer te kunnen vliegen. Daarbij gaan ze voor eigen gewin in plaats van te kijken naar het belang van de hele vrachtsector voor Schiphol en de Nederlandse economie”, reageert een boze FNV-bestuurder Leen van der List. „Bij de stemming over het plan stemde KLM niet mee. Dat is teleurstellend. KLM krijgt iets minder concurrentie, maar kijkt bovenal of ze zelf meer kan vliegen.”

Op 1 november gaat het nieuwe geluidsjaar in en daarvoor zijn 498.740 starts en landingen (slots) uitgegeven. Daarmee zit Schiphol vrijwel aan de limiet. Veel vrachtvluchten zijn hun landingsrechten kwijtgeraakt omdat ze dit jaar vaak niet op tijd kwamen of vertrokken. „Passagierstoestellen wachten niet op enkele passagiers, maar een vrachtkist wacht wel wanneer er nog een paar ton onderweg is. Als een vrachtwagen met een nieuwe machine van ASML in de file staat. Tot nu toe werd dat opgevangen door die maatschappij een vrijgevallen slot te geven, maar die zijn er nu niet meer. Dat kan worden opgevangen door soepeler met vrachtslots om te gaan, maar dat is dus geblokkeerd door de andere maatschappijen.”

Ontslagen

De gevolgen worden steeds meer duidelijk. Zeker dertig van de 150 vrachtvluchten per week moeten uitwijken naar andere luchthavens. De grote Russische maatschappij Airbridge Cargo hevelt een deel over naar Luik en Singapore Airlines overweegt naar Brussel te gaan. De eerste honderd mensen zijn al ontslagen en nog eens 60 uitzendkrachten verliezen hun baan. Brancheorganisatie ACN verwacht dat 1500 tot 2000 banen verloren gaan. Onduidelijk is nog wat het gevolg is voor grote distributiecentra in de Randstad.

In de Tweede Kamer werd onlangs nog vurig gepleit voor het behoud van de vrachtvluchten. Staatssecretaris Sharon Dijksma zegde toe met de sector te gaan praten over een speciale regeling. Die oplossing is dus mislukt. „We hebben Dijksma nu weer aangeschreven. Inderdaad zit ze er nog maar enkele weken, maar het nieuwe vliegseizoen begint al 1 november. We hopen dat ze lef toont en alsnog ingrijpt”, moedigt Van der List haar aan.

Wil je niks missen van Leidsch Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws